Antaŭ 60 jaroj, Bashir Ben Yahmed metis la unuan ŝtonon de la konstruaĵo "Jeune Afrique" - Jeune Afrique

0 6

Antaŭ sesdek jaroj, kiam plej multaj landoj de Afriko sendependiĝis, Béchir Ben Yahmed kreis en Tunizo semajnĵurnalon kies ambicio estis porti la voĉon de tuta kontinento: "Africa Action", kiu devis rapide iĝi "Jeune Afrique".


Estis antaŭ sesdek jaroj, la 17-an de oktobro 1960 ĝuste. La legantoj de franclingva Afriko - ne ĉiuj, kompreneble aparte Alĝerio tiam estis senigitaj de ĝi - malkovris en la gazetbudoj novan informrevuon titolitan Afrika Agado. Subteksto: "Tutafrika semajna gazeto".

Ĉe la stirilo de la aventuro, duopo, kiun tunizianoj bone konas: Mohamed Ben Smaïl, ĉefredaktoro, kaj Béchir Ben Yahmed (BBY), kiu, kiel li diros poste, administras "ĉion alian": redakcia linio, varbadoj, abonoj, vendoj, distribuado, reklamado, administrado, eksteraj rilatoj ...

En 1955, la du viroj jam lanĉiĝis La ago, kun la subtitolo "Tunizia semajnĵurnalo". Tiam, kun historio progresanta kaj la horo de sendependeco alproksimiĝanta, la semajna gazeto fariĝis "magreba" antaŭ ol ekfunkciigi en 1958. La projekto tamen petas nur renaskiĝi, gajnante ĉiufoje. en ambicio.

Voĉoj de franclingva Afriko

En ĉi tiu jaro 1960, Afriko moviĝas, same kiel Tunizio ... kaj BBY: unua ministro de la unua registaro de Bourguiba, poste evoluantaj kompanioj, forĝantaj komercajn interkonsentojn, li vojaĝas, renkontas la separistojn de subsahara Afriko kaj la revoluciulojn. Latinamerikanoj. Potenca vento blovas super la mondo. Morgaŭ, najbara Alĝerio, la tuta Afriko estos sendependa. Amaskomunikilaro devos doni sian voĉon, ĉiuokaze tiun de franclingva Afriko. "Tiutempe," memoras BBY, "Afriko ne ekzistis, mi ne sciis ĝin. Tamen, kun granda forgeso, mi diris al mi, ke ni bezonas gazeton por la tuta kontinento. "

Sendita de Bourguiba por renkonti la kongolan sendependecan gvidanton Patrice Lumumba, la estron de la Ago revenas konfirmita en la ideo, ke la supozataj "diferencoj de civilizo" inter nigruloj kaj araboj de Afriko ne ekzistas, ke nordafrikanoj kaj subsaharianoj estas ligitaj per "sento de frateco ne klarigebla".

Tamen: inter tunizia semajna gazeto kaj tutafrika revuo kun internacia distribuo, la paŝo por grimpi restas alta. Sen kompleksoj, Ben Smaïl kaj Ben Yahmed iras serĉi konsilojn de tiuj, kiujn ili konsideras la plej bonaj franclingvaj gazetarestroj de la tempo: Hubert Beuve-Méry, ĉe mondo Jean-Jacques Servan-Schreiber, ĉe L'Express. Kiam la dua petas ilin transpreni la internacian eldonon de lia revuo, la du viroj ĝentile malkreskas. Tute ne temas pri ilia projekto.

Kun ĉi tiu nova "tutafrika semajna gazeto", historio estas skribita antaŭ la okuloj de ĝiaj unuaj legantoj

Ĝuste en Gammarth, en la malgranda domo, kiun BBY posedas apud la maro, disvolvas la estonta gazeto dum la unua duono de 1960. La eldonejo kreiĝas en julio. Ĝia modesta kapitalo (tiutempe 1 000 dinaroj) estas samnivela de du akciuloj: BBY kaj la komunisma advokato Othman Ben Aleya, kiu retiriĝos kelkajn jarojn poste. Kontantmono ne ekzistas, sed sekvas kelkaj bankoj: finfine, La ago, lanĉita de la sama teamo, allogis 15 legantojn. Afrika Agado devus sukcesi reakiri ilin ...

La legado de "Afrique Action", la tunizia semajnĵurnalo direktita de Béchir Ben Yahmed, de la tuniziaj soldatoj dum la batalo de Bizerte, la 26-an de julio, 1961

La legado de "Afrique Action", la tunizia semajna gazeto direktita de Béchir Ben Yahmed, de la tuniziaj soldatoj dum la batalo de Bizerte, la 26-an de julio, 1961 © Studio Kahia / Archives Jeune Afrique

Manpleno da kunlaborantoj

La gazeto ekloĝas en malgranda duetaĝa konstruaĵo situanta avenuo de la Libereco, en Tunizo, proksime al la parko Belvédère. La redakcio, situanta supre, havas nur malmultajn kunlaborantojn: raportisto-fotisto Abdelhamid Kahia, Josie Fanon (la edzino de Frantz), Dorra Ben Ayed, kaj ankaŭ mistera franco, konscienca kontraŭulo aŭ dizertinto. de la kontingento lokita en Alĝerio, neniu vere volas scii, kiu nomas sin "Girard". Jean Daniel ofertas konsilojn kaj artikolojn, same kiel Guy Sitbon - tiam korespondanto de la mondo en Tunizio - kaj Tom Brady, loka reprezentanto de Novjorkaj Tempoj. Pro manko de rimedoj kaj sufiĉa personaro, ĉiuj devas scii kiel fari preskaŭ ĉion, kaj apenaŭ kalkuli siajn horojn.

En la teretaĝo de la konstruaĵo, Chérif Toumi, la respondeculo pri financoj. "Simpatia, helpema, facilanima, sed suferanta, se temas pri la mono de la ĵurnalo, kronika paralizo flanke de la monkesto", skribis poste François Poli, la estro de la reverkado de la artikoloj. Reskribo, en la ĵargono.

La gazeto estas presita sur la gazetaroj de la mortanta Tunizia forsendo. La unuaj nombroj makulas la fingrojn kaj, diras la malnovaj, estas plenaj de tajperaroj, sed la esenca ne ekzistas. Ĉi tiun 17-an de oktobro, la nova "tutafrika semajna gazeto" estas en gazetbudoj, kaj historio estas skribita antaŭ la okuloj de ĝiaj unuaj legantoj.

Sur la kovrilo, kies grafika sobreco nur povas respekti, portreto de Dag Hammarskjöld, la ĝenerala sekretario de Unuiĝintaj Nacioj, kiu ludos rolon tiom centran kiom ĝi estis kritikita en la aliĝo al sendependeco de Kongo, malaperi en 1961 en aera akcidento. La aliaj du kovrilaj titoloj: "Sesdek tagoj kun Lumumba" kaj "Bourguiba: la Chine et nous".

Bonan humoron

Jardekojn poste, ĉiuj pioniroj de ĉi tiu fonda teamo rememoros la bonan humuron, kiu tiam regis. François Poli memoras diskutojn "ĉe la rando de la strando aŭ sur la strando, en naĝkostumo, inter du banoj en la maro kaj du pafoj da rozkolora vino". Guy Sitbon dume kredas, ke li povas diri, ke la decido lanĉi kontinentan gazeton prenis BBY dum ludo de tablopiedpilko: "Ni estis kvar: Tom Brady, Jean Daniel, Béchir Ben Yahmed kaj mia persono. Ĉiuj kvar en naĝkalsonetoj, mi en teamo kun Béchir, kiu estis tuj batonta. Li laŭte deziris: "Se mi gajnas, mi kreas ĵurnalon". »Revmemoro? La ĵurnalisto rekonas ĝin: "Mia memoro estas fabela". Sed nenio difektas la plezuron, ĉar, li konkludas, “Afriko estis juna kaj bela. Usono ankaŭ. "

Bourguiba ne aprezas la publikigon de gazeto, pri kiu li ne regas la enhavon

Rapide la teamo kreskas. Oficejo malfermiĝas en Parizo, kiun administros Robert Barrat, poste Paul-Marie de La Gorce. Avenuo de la Libereco, vizitantoj sin sekvas. Multaj fariĝas kutimaj kaj amikoj. Novaj dungitoj estas varbitaj. "Por la unua fojo, memoras BBY, franclingva gazetara aventuro okazis ekster Francio. Ĉi tio faris la projekton alloga, sen mencii la sunon, senokupecon, maron, agrablan klimaton en ĉiuj sezonoj, unuecan teamon. La vivo estis mirinda. "

"Sub gvatado"

Bela, sed komplika. Habib Bourguiba, kiu preferus BBY resti ĉe sia flanko kaj dediĉi sin al politiko, apenaŭ aprezas la publikigon en sia propra ĉefurbo de ĵurnalo, kies enhavon li ne regas. Jam, kiam lia eksministro venis averti lin, ke li estas lanĉonta Afrika Agado, la Supera Batalanto ne kaŝis sian malemon, incitante tiun, kiun li konsideris sia juna protektato, forlasi sian projekton aŭ, pro manko de io pli bona, konfidi ĝin al alia.

Fronte al la obstineco de BBY, li finis kontraŭvole kontraŭvole diri: “Nu tro malbone. Iru. Rabeno Maak "(te" Dio subtenu vin "). "Mi devintus kompreni, ke mi estos sub gvatado," diris la ĵurnalisto multe pli poste.

La semajngazeto apenaŭ havas unu jaron, kiam la delikata ekvilibro estas frakasita. Inter majo kaj septembro 1961, Tunizio ĵus spertis la "aferon Bizerte": la francoj ankoraŭ havas militan bazon en ĉi tiu norda urbo, kaj Bourguiba, decidita akiri sian foriron, elektis la konflikton, malgraŭ avertoj de lia akompanantaro kaj lia armea stabo. Armee, la katastrofo estis kompleta, sed de Gaulle fine konsentis evakui la bazon en 1963.

BBY malaprobas la metodon. Li diras ĝin, kaj precipe li verkas ĝin en ĉefartikolo de oktobro 1961. "Persona potenco", "fiereco", "malestimo" ... La vortoj estas fortaj. Bourguiba-telefonoj, longa diskuto komenciĝas. “Viaj argumentoj estas validaj, agnoskas la prezidanto, sed ili ne validas en mia kazo, mi scios eviti la kaptilojn, kiujn vi priskribas. Ni lasas unu la alian kiel bonaj amikoj, almenaŭ laŭ aspekto. La gazeto estas nek malpermesita nek kaptita.

Nova titolo

Tre rapide, aliflanke, la "oficiala" gazetaro estis deĉenigita Afrika Agado. Sen multa sukceso. Ĝis la tago, kiam la guberniestro de Tunizo, nomumita de la Supera Batalanto, surmetas sian plej bonan uniformon kaj sin prezentas en la ĉefsidejo de la ĵurnalo. "La prezidanto," li klarigas al BBY, "petas min rememorigi al vi, ke la titolo Afrika Agado apartenas al li kaj li volas reakiri ĝin ”.

La teamo estas miregigita. Certe, Bourguiba lanĉis, en la 1930-aj jaroj, la gazeton Tunizia Ago, sed ĉi tiu titolo delonge malaperis, kaj de tie konkludi, ke la termino "Ago" estas lia propraĵo ...

Konsciante, ke la tempo ne plu estas por diskuto, BBY demandas, ĉu li povas profiti de periodo de kelkaj semajnoj, la tempon por informi legantojn pri la titoloŝanĝo. La guberniestro elsendas kaj revokas la sekvan tagon: neniu prokrasto. Du tagojn antaŭ fermo, Afrika Agado ne plu havas nomon.

"Mi forlasis la oficejon por refreŝigi miajn pensojn kaj trovi solvon," memoras BBY. La nova titolo, kompreneble, devis enhavi la vorton "Afriko". "Sed tamen? "Mi ne povis trovi, sen rigardi tro forte, Juna Afriko, li konkludas. Afriko estis juna, kial ne? La sekvan semajnon, la 21-an de novembro, 1961, aperis la unua "reala" numero de Juna Afriko.

Ĉi tiu artikolo aperis unue https://www.jeuneafrique.com/1058406/culture/il-y-a-60-ans-bechir-ben-yahmed-posait-la-premiere-pierre-de-ledifice-jeune -afrique /? utm_source = juna Afriko & utm_medium = fluo-rss & utm_campaign = fluo-rss-juna-afriko-15-05-2018

Laisser un Commentaire

Via retpoŝta adreso ne estos publikigita.